Onderzoeken bevestigen: Muziek verhoogt sport-prestaties en brengt sporters in “the zone”. Zevenvoudig wereldkampioen – Lewis Hamilton – gebruikt muziek voor de wedstrijd om in de  “the zone” te komen. 

En ook Rafael Nadal en Michael Phelps luisteren vooraf de wedstrijd naar muziek. Waarmee zij een muziek-bubbel creëren die ze in een gemoedstoestand brengt die deze sporters zo succesvol maakt.

Want het is zoals de Amerikaanse footballer Zach Wilson zegt “Controle over je mentale toestand is een belangrijk aspect dat atleten in staat stelt om uit te blinken in elke situatie. Muziek helpt je dat proces te versnellen en je focus op topprestaties vast te houden. Daarom geeft muziek atleten een voorsprong op de concurrentie”.

Het is bijvoorbeeld de BigGame-list die jou controle geeft over je pre-game mindset. En of je nu stress wilt verminderen, je concentratie verhogen, afleiding nodig hebt, of beelden wilt oproepen. Muziek doet het.

Hardloopster Lindsay Tomaini zegt: Voor races rennen mijn gedachten als een wilde in het rond. Maar wanneer ik mijn koptelefoon opzet, is het alleen muziek waar ik aan denk. Ik ben rustig, denk niet aan wat er mis kan gaan. Ik loop naar de start-lijn met in mijn hoofd mijn song. Het is muziek wat me kalmeert en tegelijkertijd het vermogen heeft om mij te motiveren.

Muziek zet atleten niet alleen ‘in the zone’. Het synchroniseren van muziek met bewegingen doet het lichaam efficiënter werken. Waardoor het minder energie verbruikt. 

Goed samengestelde playlisten doen het inspanning’s gevoel van de sporter met 10% verminderden, en het uithoudingsvermogen met 15% stijgen. (Smoll & Schultz, 1978) 

Dus is niet zo vreemd dat de grootste afstand-loper in de geschiedenis – Haile Gebrselassie – zijn tempo synchroniseerde met het nummer “Scatman” toen hij het wereldrecord op de 10.000 meter verbrak.  

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/the-running-blog/2013/may/10/haile-gebrselassie-interview

Omdat bij topsport de lichamelijke conditie van atleten niet veel verschilt. Is het de mindset van de atleet die bepaald wie er wint. Of zoals snowboarder Niek van der Velden zegt. ‘De sporter die het beste uit bed komt die wint’. 

Welkom bij Muziek als Sport-booster – ik ben Ignar Rip – en ik ga je helpen playlisten samen te stellen die jouw prestaties gaan verbeteren.

In dit programma krijg je korte stukjes met informatie. Wat doet muziek, wat zijn de voordelen, waar en hoe zet je muziek als Sport-booster in. De duur van de stukjes is nooit langer dan 4 min.

Bij iedere playlist krijg je een stappenplan waarmee jij je eigen afspeellijst kunt samenstellen. Zodat jij net als Rafael Nadal, Lewis Hamilton en Michael Phelps muziek kunt gebruiken om je zelf vooraf de wedstrijd in een winning-mood te zetten. Maar ook om er je prestaties mee te verhogen, je concentratie te verscherpen en stress mee te verminderen.

Het programma “Muziek als Sport-Booster” heeft standaard de volgende playlisten.

De Trainings playlisten: OnTheGo – Warming-up – TheTraining – CoolingDown – GoingHome – TheBigGame 

DayToDay playlisten: GoodMorning  – Courage – Happy – Relaxing – BadDay – Glasshouse – Goodnight 

Extra playlisten: LosingGame – UitdeBand

En de laatste – en ik hoop dat je deze nooit nodig zult hebben – de Sneller-herstellen lijst. 

Tussendoor krijg je inspiratie playlisten. En mocht je er behoefte aan hebben, dan kan je een persoonlijk coaching gesprek boeken.

Het met muziek bezig zijn is gelijk een stukje ontspanning, wat je als topsporter ook echt nodig hebt. 

En, muziek zoeken, playlisten maken, vullen en uitproberen is iets wat je overal kunt doen. In de trein, bus, tijdens pauzes, voor het slapen of in-plaats van een rondje zappen. Het enige wat je nodig hebt, is je smartphone en je oortjes. 

O ja, voor alle duidelijkheid. In dit programma geef ik aan waar en hoe je muziek in kunt zetten. Maar net zoals jij de enige bent die de muziek kan vinden die iets met jou doet.

Ben jij ook de enige die kan bepalen waar en wanneer jij muziek nodig hebt. Dus ik zeg niet dat je van ‘s-morgens vroeg tot ‘savonds laat muziek moet luisteren. 

Er zullen sporters zijn die het heerlijk vinden om gebruik te maken van alle playlisten. Maar er zullen ook sporters zijn die misschien 3 of 6 playlisten gebruiken. 

Wat voor jou werkt – daar gaat het om. 

Fijne dag en we spreken elkaar morgen weer.   

Ignar